Nauka
Dawny program szkoły ateńskiej obejmujący wykształcenie chłopca u gramatysty, lutnisty i u pedotriby w palestrze zaczął się dzielić na dwa poziomy. Proces ten zakończył się ostatecznie w czasach hellenistycznych powstaniem oddzielnej szkoły elementarnej, obejmującej naukę czytania, pisania oraz rachunków i szkoły średniej wymagającej od uczniów pewnego przygotowania na poziomie niższym. Szkoła średnia była dostępna tylko dla bogatej młodzieży. Bardzo ważną rolę w życiu szkoły hellenistycznej odgrywał gimnazjarcha, pełniące obowiązki dyrektora szkoły, jej mecenasa i ideowego przywódcy. Wybierało ich zgromadzenie ludowe (najwybitniejsi i bogaci obywatele miasta) na jedne rok. Czuwali nad realizacją programu nauczania, pracą nauczycieli, wychowaniem młodzieży.
Religia
Rozwój rozmaitych dziedzin wiedzy i różnorodnych zainteresowań naukowych szedł w parze ze wzrostem różnorodności wierzeń i praktyk religijnych. Nadal bardzo popularne były tradycyjne kulty greckiej religii, obok nich jednak, w odpowiedzi na zmienione warunki polityczne i społeczne, pojawiły się nowe kulty, związane na przykład z deifikacją osoby panującego. Niektóre kulty, mające w epokach wcześniejszych znaczenie lokalne, wśród nich kult boga-uzdrowiciela Asklepiosa czy misteryjny kult egipskiej bogini Izydy, stały się teraz wspólne dla całego świata hellenistycznego. W wielu przypadkach, w ramach procesu wzajemnego oddziaływania, kulty greckie bywały utożsamiane z obcymi, rozpowszechnionymi dotąd lokalnie we wschodniej części Śródziemnomorza. Takie wymieszanie tradycji było możliwe dzięki temu, że pierwotnie różne kulty proponowały te same metody przeciwdziałania ludzkim problemom. W innych przypadkach wierzenia lokalne i greckie po prostu żyły obok siebie.

Idealny władca grecki

Oprócz przymiotów przydatnych na polu walki, idealny władca hellenistyczny powinien także znajdować upodobanie w poezji, dysputach filozoficznych, wyrażać zainteresowanie naukami, sztuką, gromadzić i zamawiać cenne dzieła artystyczne. Hellenistyczni monarchowie często występowali więc w roli mecenasów, gromadząc na swym dworze ludzi kultury i nauki (najchętniej sławnych, co miało dowodzić królewskich upodobań)
Grecy okresu hellenistycznego, w odpowiedzi na pojawienie się monarchów o ogromnej potędze militarnej i dysponujących sporymi zasobami, rozwinęli koncepcję boskiej natury władcy. Uważano, że w królach objawia się boża łaska, pomagająca im osiągnąć tron i wynosząca ich ponad poziom zwykłych śmiertelników. Władców obdarzano przydomkami jak np. soter (zbawca), megas (wielki), nikator (zwycięzca), aniketos (niezwyciężony).
Filozofia Filozofia tego okresu przestała być jedyną nauką i uległa podziałowi na trzy części: logikę, fizykę i etykę. Etyka uzyskała w całym okresie pozycję dominującą.
Rozwój filozofii skoncentrował się w szkołach, wśród których dominowały: Platońska Akademia i Arystotelesowski Likeion, czynne już w poprzednim okresie. Na początku hellenizmu powstały trzy szkoły: stoicka, epikurejska i sceptycka.
Bibliografia:
http://www.wiw.pl/
http://pl.wikipedia.org/
http://parezja.pl/
Hotel Wyndham, Casimba Casino, Johannesburg - Mapyro
OdpowiedzUsuńHotel 전라북도 출장샵 Wyndham 울산광역 출장마사지 Casimba Casino, Johannesburg · Casino: 양산 출장마사지 The casino is located at the entrance towards the 평택 출장안마 main thoroughfare · Hotel (or casino) – The hotel is 원주 출장샵 connected to